Structura anvelopei

Pentru majoritatea oamenilor anvelopele sunt doar niste “chestii” rotunde, negre  si interesante care se monteaza pe jante si care ajuta la deplasarea autovehiculului.

In realitate insa anvelopele moderne au la baza zeci de ani de cercetare si teste in laborator si pe teren.

Procesul de fabricare a anvelopei este unul extrem de complex.

Partile componente ale anvelopei

Structura anvelopei

1. Captuseala interioara - un  strat de cauciuc sintetic inchis ermetic, echivalent modern al camerei de aer, fabricat din cauciuc etans.

2.Carcasa formata din pliuri - sunt cordoane aliniate simetric fabricate din compusi polimerici de exemplu din Kevlar sau alte materiale. Aceste cordoane sunt esentiale in constructia anvelopei deoarece ele dau forma, asigura imunitatea la perforatii si durabilitatea acesteia.

3.Pliurile de otel: acest strat este compus din cordoane de otel subtiri, suprapuse ca si un sandwich de cauciuc. Doua sau mai multe pliuri sunt suprapuse doar pe banda de rulare in unghiuri opuse de aproximativ 60 de grade. Atunci cand straturile sunt suprapuse unele peste altele, cordoanele opuse formeaza triunghiuri care pastreaza anvelopa rigida.Constructia acestui strat este esentiala pentru caracteristicile anvelopei deoarece aceasta trebuie sa fie rezistenta la fortelor generate de  condus dar si elastica, astfel incat sa absoarba socurile generate de gropile si denivelarile din asfalt.

4.Pliurile de siguranta: sunt esentiale pentru a mentine forma anvelopei la viteza si pentru a reduce incalzirea anvelopei generata de fortele de frecare.

5.Banda de rulare: aceasta este zona moale a anvelopei, unde anvelopa ia contact cu carosabilul.  Aici intervine partea dificila, deoarece cauciucul de la suprafata trebuie sa fie atat moale, pentru a genera aderenta atat pe carosabil uscat cat si pe umed, dar si suficient de durabil incat sa nu se uzeze foarte repede datorita frecarii pe asfalt.

 6.Umarul: este partea laterala a anvelopei care asigura absorbtia socurilor cauzate de gropi si denivelari, iar in cazul anvelopelor cu protectie de janta, fereste janta de socuri puternice si zgarieturi.

7.Talonul: este construit din cordoane impletite de otel ce au rolul de a tine fixa anvelopa pe janta, generand totodata o etansare impermeabila la aer intre anvelopa si janta rotii.